#28: Sarajevo

U Sarajevu sam bio dva puta: jednom kad je bilo neko druženje organizovano preko neta (a i tamo je tad svirao moj omiljeni bend, a i vremenska prognoza je bila dobra), drugi put – za romantičan prvomajski produženi vikend.

Kao i ostatak Jugoslavije, i Sarajevo je devedesetih bilo fino silovano. Ali, ovde je bio poseban slučaj, ovde smo im jebali majku balijsku; u prevodu: pucali smo s brdâ u civile i uspeli da ubijemo više od 1.000 dece. Miljacka je služila kao perionica veša, a pločnici kao poligon za iživljavanje, i tako 4 (četiri) godine.

Posle svega toga, očekuješ da će žitelji svi biti otupeli, praznih pogleda i još praznijih bunara lične nade. Ipak, toplina Baščaršije te brzo razuveri – prijateljski se sve dešava, susreti dva jarana koji posle dve smalltalk rečenice odu na ćevape, svi gledaju svoja posla. To sam skontao prvi put.

Drugi put, draga i ja rešismo da pohodimo free walking tour koju je vodio izvesni Neno, pravi Sarajlija iz mešanog braka, otprilike mojih godina. Neno je prošao sav pakao Opsade – 4 godine detinjstva u podrumu, ‘leba, vode i, ponekad, lošeg mesnog nareska iz konzerve za sva tri obroka; jednog ujaka izgubio je od gelera, itd.

Ali, šta? Neno s lica ne skida osmeh, i to nije onaj osmeh “ja ti pružam uslugu a ti me plaćaš pa moram da se smešim”. Ne, to je pravi, iskren osmeh jedne vedre osobe, uprkos svemu – vedre osobe, kao što je bio i onaj što je prepravio znak sa gornje slike. Šali se Neno da se posle rata ugojio baš dosta jer je najzad imao pristup normalnoj hrani, a sad je ponovo relativno šlank jer svaki dan vôda s turistima.
Mene, koji sam hladni inženjer gladan činjenica (a činjenicâ u Sarajevu ne manjka), ovaj vodič je ganuo svojom živahnošću i pozitivnošću.

Život na kraju uvek pobedi. Pa onda razmisliš koliko je ono silovanje imalo smisla. Pa se onda depresiraš jer je, na kraju krajeva, raja silovala samu sebe, bez ikakve koristi za raju. Nema opravdanja.

Poslušajmo, još, kako zvuči predviđanje jednog umetnika iz 1986. da će Sàrajevo postati Sarajévo:

One thought on “#28: Sarajevo

  1. Pingback: Bonus #1: Retrovizor | Homo Volans

Leave a Reply

